Το σκάνδαλο της Cambridge Analytica και τα νέα δεδομένα
Το ευρύ κοινό ανακαλύπτει την χρήση των προσωπικών δεδομένων του από το Facebook και τις επιπτώσεις της.
Ένα σκάνδαλο που ξέσπασε σε λιγότερο από δύο μήνες από την εφαρμογή του νέου κανονισμού GDPR. Η εμπιστοσύνη των χρηστών χάθηκε και θα πρέπει το Facebook να εργαστεί σκληρά για να την ανακτήσει και να συμμορφωθεί με τους νέους κανονισμούς για μπορέσει να αποκαταστήσει το όνομα του.
Δικαιολογημένες οι ανησυχίες ότι η αγορά δεν έλαβε τα κατάλληλα μέτρα σχετικά με την υπόθεση Cambridge Analytica, για τα θέματα ιδιωτικότητας του Facebook και το GDPR.
Ένας πρώην υπάλληλος της Cambridge Analytica αποκάλυψε ότι η εταιρεία του είχε συλλέξει παρανόμως τα προσωπικά δεδομένα εκατομμυρίων χρηστών του Facebook για να επηρεάσουν την ψήφο τους στις τελευταίες προεδρικές εκλογές των ΗΠΑ και το Brexit.
Το σκάνδαλο του Facebook είναι μόνο η κορυφή του παγόβουνου. Τελικά, το πρόβλημα δεν είναι τόσο το Facebook, όσο οι συνήθειες μας και η εμπιστοσύνη που δείχνουμε στα ψηφιακά μέσα και τις διαδικτυακές πλατφόρμες. Έτσι, ακόμα και να διαγράψετε την εφαρμογή του Facebook από το smartphone σας δεν θα αλλάξει τα δεδομένα, το σημαντικό είναι να “εκπαιδευτούν” από την αρχή οι χρήστες και να αναδιαμορφωθεί η αγορά. Προτεραιότητα θα πρέπει να είναι η συμμόρφωση με τον κανονισμό GDPR και τον καθορισμό ενός νέου ψηφιακού πλαισίου εμπιστοσύνης.
Marketing και προσωπικά δεδομένα
Εάν ο εικοστός αιώνας κυριαρχείτο από τη λογική της μαζικής κατανάλωσης, η σημερινή τάση δεν είναι να καταναλώνουμε περισσότερο, αλλά να καταναλώνουμε καλύτερα, να απολαμβάνουμε. Πάρα πολλά εμπορικά σήματα εξακολουθούν να ευνοούν τις χαμηλές τιμές και όχι την ποιότητα, για να προσελκύσουν πελάτες. Αλλά αυτό λειτουργεί εις βάρος της οικοδόμησης και της διατήρησης μίας μόνιμης και κερδοφόρας σχέσης, πελάτη – εταιρείας.
Τα εμπορικά σήματα που είναι σήμερα τα πιο επιτυχημένα (ικανοποίηση πελατών, κερδοφορία …) δεν είναι αυτά που εμπορεύονται τα φθηνότερα προϊόντα, αλλά εκείνα που επιδιώκουν να εκπληρώσουν τις προσδοκίες των πελατών τους για ποιοτικά προϊόντα. Ωστόσο, για την κατανόηση των αναγκών και των προσδοκιών των καταναλωτών, χρειάζονται στατιστικά και δεδομένα. Ομοίως, και για την εξατομίκευση της εμπειρίας και των προωθητικών μηνυμάτων. Εν ολίγοις, τα δεδομένα είναι η πρώτη ύλη της διαφήμισης και της προώθησης ενός εμπορικού σήματος. Ωστόσο, με το σκάνδαλο του Facebook, οι χρήστες θα γίνουν εξαιρετικά καχύποπτοι και ιδιαίτερα απρόθυμοι να δώσουν την άδειά τους για συλλογή και εκμετάλλευση δεδομένων για λόγους προώθησης και διαφήμισης.
Ο κανονισμός GDPR φέρνει το τέλος της δημιουργίας;
Η περίπτωση της Cambridge Analytica μας δείχνει πόσο αφελείς και ανεύθυνοι είμαστε. Αλλά και πάλι, κατηγορώντας το Facebook αγνοούμε το γεγονός ότι ολόκληρη η αγορά έχει γεμίσει με προσωπικά δεδομένα τα τελευταία δέκα χρόνια, για να αναπτύξει λύσεις προώθησης, διαφήμισης και αυτοματοποιημένου marketing. Το Facebook είναι ίσως ο μεγαλύτερος κρίκος στην αλυσίδα, αλλά όχι ο μόνος, καθώς πρόκειται για μια πραγματικά μεγάλη αλυσίδα.
Με τον κανονισμό GDPR, οι χρήστες του διαδικτύου θα μπορούν τελικά να επωφεληθούν από τη διαφύλαξη της ιδιωτικότητας και την προστασία των προσωπικών τους δεδομένων. Βεβαίως, υπήρχαν ήδη σχετικές διατάξεις, ιδίως στην Ιταλία και τις Κάτω Χώρες, αλλά ο κανονισμός GDPR, θα καταστήσει πολύ πιο δύσκολη την προώθηση προϊόντων και αγαθών για τους διαφημιστές και τους διαφημιζόμενους.
Η αποκατάσταση της εμπιστοσύνης των χρηστών
Η αποκατάσταση της εμπιστοσύνης των χρηστών και η συγκατάθεση τους θα είναι πραγματικά δύσκολη. Για να γίνει αυτό, τα εμπορικά σήματα, οι οργανισμοί και οι δημοφιλείς ιστότοποι θα πρέπει να ανακτήσουν τη συγκατάθεση των χρηστών για την εκμετάλλευση των προσωπικών τους δεδομένων. Η συγκατάθεση του χρήστη για εκμετάλλευση των προσωπικών του δεδομένων για σκοπούς προωθητικών ενεργειών είναι μόνο μία από τις έξι νομικές βάσεις που παρέχει ο κανονισμός GDPR.
Βέβαια ο κανονισμός αναφέρει ότι τα συμφέροντα της εταιρείας και του καταναλωτή πρέπει να είναι ισορροπημένα και ότι η εκμετάλλευση των προσωπικών δεδομένων στο πλαίσιο αυτό (το έννομο συμφέρον) πρέπει να αιτιολογείται. Έτσι, σε όλες τις περιπτώσεις, οι νέες ρυθμίσεις υπογράφουν το τέλος της κατάχρησης. Επιπλέον, το GDPR είναι μόνο ένα μέρος των νέων μέτρων για την προστασία της ιδιωτικής ζωής στον τομέα της ψηφιακής επικοινωνίας και θα ακολουθήσουν άλλα ακόμη πιο αυστηρά.
Επομένως, το πλαίσιο του νέου κανονισμού δεν θα επιτρέπει την στοχευμένη διαφήμιση, ωστόσο, είναι μια ευκαιρία για τις εταιρείες να ορίσουν ένα νέο πλαίσιο εμπιστοσύνης με προοπτικές για τους πελάτες τους. Σε αυτόν τον τομέα, η Google είναι πρώτη, ειδικά με την διαφανή προσέγγισή τους στους λογαριασμούς Google. Μια πρωτοβουλία που θα έπρεπε να εμπνεύσει κι άλλες εταιρείες του ψηφιακού κόσμου (το σχέδιο συγκατάθεσης του GDPR της Google θα μπορούσε να αποτελέσει πρότυπο).
Από τα συστήματα διαχείρισης περιεχομένου έως τα συστήματα διαχείρισης απορρήτου
Η συμμόρφωση με τον κανονισμό GDPR δεν είναι ένας εύκολος στόχος, βέβαια προσφέρονται λύσεις για την απλοποίηση της διαδικασίας αυτής, δηλαδή τα Συστήματα Διαχείρισης Προστασίας Προσωπικών Δεδομένων που επιτρέπουν τη συλλογή και την διαχείριση των προσωπικών δεδομένων και αδειών.
Πρωταρχικό καθήκον των εταιρειών θα πρέπει να είναι ο ορισμός ενός αξιόπιστου πλαισίου και η ανάκτηση της σχέσης εμπιστοσύνης με τους πελάτες τους. Το σημαντικό είναι να κατανοήσουν πλήρως την κύρια πρόκληση, την αποκατάσταση, δηλαδή της εμπιστοσύνης των χρηστών και την συμμόρφωση με τις ρυθμίσεις του κανονισμού GDPR.
Τέλος, απαραίτητη είναι η δημιουργία ενός νέου σχεσιακό μοντέλου που είναι βιώσιμο στην ψηφιακή μας ζωή. Μιλάμε ακόμα για ψηφιακό μετασχηματισμό; Ναι, απολύτως. Και είναι μόλις η αρχή..
Leave a Reply